Full name:
Nickname:
lvsada_admin
Website:
Description:

Posts by lvsada_admin

13.11. Preses relīze

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

         Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) pauž gandarījumu par Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas Sabiedrības veselības apakškomisijas (turpmāk – Apakškomisija) lēmumu rīkoties, lai nepieļautu Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigāžu un darbinieku skaita samazināšanu.

           Apakškomisija vakar, 12. novembrī, cita starpā skatīja jautājumu par neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanu valsts reģionos, reaģējot uz iedzīvotāju satraukumu par iespējamu medicīnisko pakalpojumu pieejamības pasliktināšanos. Arī LVSADA pirms nedēļas publiski pauda satraukumu un bažas par NMPD plāniem samazināt brigāžu un darbinieku skaitu Latvijas reģionos, galvenokārt – Latgalē.

           LVSADA informēja, ka NMPD plānus samazināt darbinieku skaitu un brigāžu skaitu naktīs ir izraisījis valdības lēmums 2025. gadā samazināt NMPD pamatfunkciju nodrošināšanai domāto finansējumu (par 1,6 miljoniem eiro). Par šādu apstākli dienests bija rakstiski informējis arodbiedrību, un LVSADA vēstules kopiju iesniedza Apakškomisijai. Vēl LVSADA iesniedza starptautisku zinātnisku pētījumu datus, kas pierāda, ka optimālais cilvēku skaits atdzīvināšanas komandā ir vismaz četri. Tāpēc LVSADA lūdza Apakškomisiju darīt visu iespējamo, lai starp 17 miljardiem eiro, kas paredzēti valsts budžeta izdevumiem 2025. gadā, Saeima un valdība tomēr atrastu 1,6 milj., kas nepieciešami, lai netiktu mazināta NMPD spēja reaģēt uz izsaukumiem.

          Negaidīti, bet sēdes laikā gan VM pārstāvis, gan NMPD vadība pauda viedokli, ka darbinieku un nakts brigāžu skaits Latgalē jāsamazina nevis zaudētā finansējuma, bet gan darba efektivitātes uzlabošanas dēļ. Tajā pašā laikā NMPD vadība apgalvoja, ka piekritusi dienesta finansējuma samazināšanai, lai solidarizētos ar visu valsts pārvaldi, un uzsvēra, ka iedzīvotāji nekādas pārmaiņas nejutīšot.

          Tomēr VM un NMPD duetam neizdevās pārliecināt ne LVSADA, ne vairākumu klātesošo Saeimas deputātu, ka mazāks brigāžu skaits nepalielina iespējamību, ka vajadzības gadījumā palīdzību būs jāgaida ilgāk. Tāpat tika norādīts, ka cilvēku skaita samazināšana brigādē no trīs uz divi apgrūtinās neatliekamās palīdzības sniegšanu smagākos gadījumos un var būtiski ietekmēt atdzīvināšanas kvalitāti.

         LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris: “Ir patiess gandarījums par to, ka par šo jautājumu pēc būtības tika pieņemti trīs svarīgi lēmumi. Pirmais: veselības aprūpes pieejamība ir valsts drošības jautājums. Otrais: jādara viss iespējamais, lai 1,6 miljonus eiro, kas nepamatoti tika atņemti NMPD, atdotu atpakaļ. Un trešais: atgūtos līdzekļus NMPD būs mērķtiecīgi  jāizlieto tam, lai netiktu samazināti dienesta resursi Latgalē.”  

Informāciju sagatavoja LVSADA arodbiedrības darba koordinētāja Inga Rudzīte (tel. 67847300).


12.11. Preses relīze

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

          Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) ir nosūtījusi Veselības ministrijai vēstuli, kurā lūdz novērst nesamērīgus vārda brīvības ierobežojumus, ko darbiniekiem noteicis Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD).

        Arodbiedrība ir konstatējusi, ka NMPD vadība 2024. gada 28. oktobrī (dažas dienas pirms pretrunīgi vērtēto darba organizācijas izmaiņu publiskošanas) ir apstiprinājusi iekšējo normatīvo aktu “Informācijas sniegšana plašsaziņas līdzekļiem ikdienā un ārkārtas situācijās”. Minētais dokuments cita starpā nosaka, ka plašsaziņas līdzekļa pārstāvim darbinieks “informāciju vai interviju drīkst sniegt tikai tad, ja konkrētajā gadījumā ir saņemts NMPD direktora vai Komunikācijas nodaļas deleģējums”. Tas praktiski izslēdz iespēju darbiniekam brīvi paust savu personīgu viedokli presei par jautājumiem, kas saistīti ar NMPD.

        Ir saprotams, ka NMPD saviem darbiniekiem uzliek par pienākumu saziņā ar plašsaziņas līdzekļiem par jebkuru jautājumu, tostarp arī par privātu un esot ārpus darba vides, ievērot ārējos normatīvos aktus (nedalīties ar klasificētu informāciju vai ziņām par pacientu). Taču prasība ar komunikāciju neradīt “kaitējumu Dienesta reputācijai” praktiski izslēdz jebkādas darbinieka tiesības publiski apšaubīt darba devēju “reputāciju” (lēmumus, rīcību, attieksmi, u. c.).

         LVSADA ieskatā, minētie NMPD iekšējā normatīvā akta nosacījumi nesamērīgi ierobežo darbinieku tiesības uz vārda brīvību un kritiska viedokļa paušanu, jo ir pretrunā gan ar Latvijas Republikas Satversmes 100. pantu, gan ar vairākām citām Latvijas Republikas tiesību normām.

         LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris: “Šādus vārda brīvības ierobežojumus parasti ievieš tad, ja ir vēlēšanās kaut ko slēpt no sabiedrības un turēt cilvēkus bezierunu paklausībā un bailēs. Te ir atbilde žurnālistiem, kuri pēc novembra sākumā Latgalē rīkotajiem NMPD pasākumiem jautāja, kāpēc darbiniekus bija tik grūti pierunāt uz viedokļa paušanu!”

         LVSADA sagaida, ka Veselības ministrija bez liekas vilcināšanās atcels NMPD ieviestos nesamērīgos vārda brīvības ierobežojumus, atzīstot to par spēkā neesošiem kopš apstiprināšanas brīža.

Informāciju sagatavoja LVSADA arodbiedrības darba koordinētāja Inga Rudzīte (tel. 67847300).


05.11. Preses relīze

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

      Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) pauž satraukumu un bažas par Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) plāniem samazināt brigāžu un darbinieku skaitu Latvijas reģionos.

          LVSADA rīcībā ir informācija, ka darbinieku skaita samazinājums tikai Latgales reģionā varētu skart aptuveni 40 cilvēkus. Viņiem gan tikšot piedāvāts darbs kādā citā pilsētā (piemēram, Rīgā), taču darbiniekam būs jānokļūst no Latgales uz Rīgu un atpakaļ par saviem personīgajiem līdzekļiem.

          Šinī sakarā LVSADA jau ir griezusies pie NMPD ar aicinājumu ievērot 2023. gadā NMPD darbinieku konferencē apstiprināto darba koplīgumu un izvairīties no tādām pārmaiņām darba organizācijā, kas pasliktinātu darbinieku tiesības.

          Bez tam, nav līdz galam skaidrs, kas domāts ar NMPD vadības optimistisko paziņojumu LTV raidījumā “Panorāma” (04.11.2024.) par to, ka budžeta negaidītā samazinājuma dēļ darbiniekiem vajadzēs kļūt elastīgākiem, būs jāpamaina darba vidi, bet “iedzīvotājus nekādā veidā šie lēmumi neskars”. Brigāžu skaita samazinājums naktīs palielina risku, ka vajadzības gadījumā palīdzību būs jāgaida ilgāk. Savukārt cilvēku skaita samazināšana brigādē no trīs uz divi apgrūtinās neatliekamās palīdzības sniegšanu smagākos gadījumos un var būtiski ietekmēt atdzīvināšanas (kardiopulmonālās reanimācijas) kvalitāti.

          Atbilstoši starptautiski pieejamiem informācijas avotiem, augstas kvalitātes atdzīvināšanas komandā ir darbs sešiem cilvēkiem, bet minimālais ieteicamais skaits būtu trīs (https://www.proacls.com/training, https://www.cpredu.com/knowlwdge-base). Trīs cilvēku iesaisti atdzīvināšanā paredz arī LR Netliekamās medicīnas asociācijas mājas lapā pieejamā informācija (https://www.nmasociacija.lv). Līdz ar to apgalvot, ka tādā pašā kvalitātē reanimācijas pasākumus paveiks divi cilvēki, nav droši.

         LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris pauž viedokli: “Notikumu ķēde ir skaidra un skaudra reizē: valsts finansējums veselības nozarei jau ir kļuvis tik nepietiekams, ka izraisa NMPD budžeta samazināšanu, kam seko brigāžu un darbinieku skaita samazinājums. Būtu tikai loģiski secināt, ka tam sekos arī iedzīvotāju skaita tālāka samazināšanās Latgalē. Jautājums – kuram tas ir izdevīgi? ”  

Informāciju sagatavoja LVSADA arodbiedrības darba koordinētāja Inga Rudzīte (tel. 67847300).


30.10. Preses relīze

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

         Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrība (LVSADA) vērš sabiedrības uzmanību uz to, ka Saeimas Sociālo un darba lietu komisija 1. novembrī Saeimā rīkos konferenci par nākotnes veselības ekonomiku, taču 23. oktobrī atbalstīja valsts budžeta projektu 2025. gadam, kas paredz valsts veselības aprūpes badināšanu.

         LVSADA jau š. g. 20. augustā zināšanai nosūtīja atklātu vēstuli Saeimas priekšsēdētājai D. Mieriņai. Vēstulē, balstoties uz Eiropas Komisijas (EK) jaunāko ziņojumu par Latviju (2024 Country Report – Latvia. Brussels, 19.6.2024, SWD(2024) 614 final), norādīts: valsts veselības aprūpes finanšu badināšana ir vistiešākais sabiedrības drošības apdraudējums! Atbilde no Saeimas priekšsēdētājas nav saņemta joprojām. LVSADA konkrētais un pamatotais aicinājums steidzami glābt Latvijas iedzīvotājus no priekšlaicīgas mirstības viņai nav licies uzmanības cienīgs. Taču konferencē, “lai veicinātu sabiedrības un veselības resursu pamatotu, taisnīgu un efektīvu izmantošanu, kā arī uzlabotu veselības aprūpes sistēmas darbību ilgtermiņā”, D. Mieriņa teiks atklāšanas runu (https://www.saeima.lv/lv/aktualitates)?!

         Uzklausīt LVSADA (sešu tūkstošu veselības nozares darbinieku) viedokli paneļdiskusijās nav plānots. Tas rada bažas par pasākuma kvalitāti un ievirzi. Neprecīzs ir jau programmas ievada pirmais teikums: “Jaunākie dati vēlreiz apliecina – Latvijas veselības aprūpes sistēmā kritiski trūkst finansējuma, lai pacientiem Latvijā būtu tādas pašas ārstniecības iespējas kā tas ir ES turīgākajās valstīs” (kā avotu norādot pieminēto EK ziņojumu). Taču EK ziņojumā Latvija nav salīdzināta ar ES turīgākajām valstīm!

         Citējot dokumentu pēc būtības, precīzāk būtu: “Veselības nozare Latvijā ir nepietiekami finansēta, un tas ierobežo piekļuvi kvalitatīvai un savlaicīgai aprūpei. Sekas tam ir lielā, viena no lielākajām ES un arvien pieaugošā sabiedrības daļa, kas ziņo par nepieejamu veselības aprūpi (5,4% Latvijā, salīdzinot ar 2,2% ES vidēji). Valsts finansējums veselības aprūpei kā daļa no IKP ir stagnējošs.” Tātad veselības aprūpes nepieejamības galvenais cēlonis ir nevis tas, ka Latvija nav viena no “ES turīgākajām valstīm” (ko tik drīz nevarēs mainīt), bet gan tas, ka valsts finansējums nozarei ir nepietiekams un kā daļa no IKP stagnējošs (ko var labot jau tagad).

         LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris pauž viedokli: “Apzināti vai neapzināti, bet konferences vadmotīvs ir definēts nekorekti. Kā sekas tam var būt kļūdaini spriedumi. LVSADA aicina no tādām sekām izvairīties un aizstāvēt Latvijas iedzīvotāju tiesības uz savlaicīgu un kvalitatīvu veselības aprūpi jau tagad!”  

Informāciju sagatavoja LVSADA biroja administratore Vita Pluša (tel. 67847300).

2024. gada 30. oktobrī


10.10. Preses relīze

Informācija plašsaziņas līdzekļiem

             Pēc Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrības (LVSADA) ierosinājuma sociālie partneri un Veselības ministrija 9. oktobrī kopīgi nolēma aicināt Ministru kabinetu iekļaut valsts budžeta 2025. gadam projektā Veselības ministrijas pieprasītos papildus 153,27 miljonus eiro, lai nepieļautu valsts veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes pasliktināšanos.

         LVSADA priekšlikums, kuru atbalstīja Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS), tika izskatīts Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes Veselības aprūpes nozares apakšpadomes (VANA) sēdē. Pieņemto lēmumu VANA pamato ar atsaucēm uz EK ziņojumu par Latviju (2024 Country Report – Latvia. Brussels, 19.6.2024, SWD(2024) 614 final), EK rekomendācijām par Padomes rekomendācijām Latvijai (Recommendation for a Council Recommendation. Brussels, 19.6.2024, COM(2024) 614 final), Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) apskatu par Latviju (OECD Economic Survays: Latvia 2022. OECD Publishing, Paris), Ministru kabineta 26.05.2022. rīkojumu Nr. 359 “Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam”, kā arī Veselības nozares stratēģiskās padomes 20.06.2024. sēdes lēmumiem.

         No vienas puses, gan EK, gan OECD ir vērsušas uzmanību uz to, ka Latvijas iedzīvotāju skaits strauji sarūk, turklāt novēršamā mirstība ilgstoši ir augsta. To veicina apstāklis, ka valdības finansējums veselības aprūpei ir zems un kā daļa no iekšzemes kopprodukta (IKP) –stagnējošs. Tāpēc veidojas garas rindas pēc medicīniskajiem pakalpojumiem un zemā atalgojuma dēļ nozarē kritiski trūkst kvalificēta darbaspēka. No otras puses, valdība pagaidām neplāno minētos trūkumus novērst. Gluži otrādi – kā daļa no IKP valdības finansējums veselības aprūpei samazināsies. VANA sēdes dalībnieki secināja, ka šāda valsts budžeta plānošana nopietni apdraud turpmāko veselības aprūpes pieejamību un kvalitāti.

        LVSADA priekšsēdētājs Valdis Keris aicina vērtēt notiekošo: “Pagājušajā gadā ES ietvaros iedzīvotāju skaits visstraujāk samazinājās Latvijā. Tomēr valdība plāno arī turpmāk badināt valsts veselības aprūpi. Zinot iepriekš minētos faktus, rodas jautājums: kuram tas ir izdevīgi?”

       Savukārt LBAS priekšsēdētāja vietniece Gita Oškāja pauž nožēlu, ka valdības darbi neatbilst vārdiem un spēkā esošiem normatīviem aktiem: “Jau 2022. gada pavasarī, kad Ministru kabinets apstiprināja Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam, bija skaidrs, kāds 2025. gadā būs veselības nozarei nepieciešamais finansējums. Diemžēl šobrīd pieprasītie papildus 153 miljoni ir tikai aptuveni puse no vajadzīgā, tātad – ir kritiski nepieciešami!”

Informāciju sagatavoja LVSADA arodbiedrības darba koordinētāja Inga Rudzīte (tel. 67847300).